پیام پیتر لور (Peter Lor) دبیرکل اسبق ایفلا

آقای پیتر لور (Peter Lor) دبیر کل اسبق ایفلا در پیامی به پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات دیدگاه خود را در رابطه با تم کنگره و آینده کتابخانه‌ها ارائه کرد. این پیام تصویری را می‌توانید در اینجا ببینید.

متن این پیام نیز به شرح زیر است:

«من پیتر لور، استاد بازنشسته رشته کتابداری و علم اطلاعات هستم که به دانشکده دانشگاه پرتوریا به عنوان دانشیار پژوهش پیوستم. اهل آفریقای جنوبی هستم و در حال حاضر دوران بازنشستگی خود را در شهری کوچک در استان کین جنوبی سپری می کنم. البته هنوز در سطح بین المللی و حرفه ای فعالیت دارم. اخیراً، کتابی منتشر کرده ام که چند روز پیش [آگوست ۲۰۱۹] در ایفلا رونمایی شد. در خصوص درخواست شما مبنی بر ارائه نظرم درباره آینده کتابخانه ها ظرف چند دقیقه، باید عرض کنم: فکر می کنم درباره آینده کتابخانه ها، کتاب های زیادی نوشته شده است. نکته اصلی که می توان در مورد آینده گفت این است که آینده «غیرقابل پیش‌بینی» است! اما اگر به گذشته نگاه کنید می بینیم که همه چیز بسیار سریع و اساسی در جهان رو به تغییر است، به طوری که برخی فکر می کنند کتابخانه ها ممکن است با این تغییرات مورد تهدید قرار گیرند. اما وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم، خواهیم دید که کتابخانه ها بیش از ۴۰۰۰ سال از تغییرات مختلف جان سالم به در بردند.

اول از همه اینکه، کتابخانه ها هنوز وجود دارند! اگرچه ممکن است کتابخانه ها [امروزه] متفاوت به نظر برسند اما هنوز هم وجود دارند. اگر به گذشتۀ نه‌چندان‌دور نگاه کنیم می بینیم که سه نقطه کانونی وجود دارد که کتابخانه ها در آنها توسعه پیدا کردند و به کار گرفته شدند: ۱. کتاب‌ها (برای سنّت)، ۲. اطلاع‌رسانی و ۳. دانش. برای مدت زمان بسیار طولانی، کتابخانه ها عمدتاً تنها مرتبط به کتاب ها بودند. سپس در دهه ۵۰ و ۶۰  شروع به تفکر در زمینه اطلاع‌رسانی کردیم. کتابداران شروع کردند به حرف زدن درباره اینکه ما دست‌اندرکار اطلاع‌رسانی هستیم. اما آنچه فراموش می کنند به آن فکر کنند این است که، بازیگران بزرگ زیادی در کار اطلاع‌رسانی وجود دارند: بنگاه های رسانه ای و شرکت های توزیع اطلاعات هستند؛ روزنامه ها هستند؛ گوگل است؛ آمازون است. بنابراین، اگر می خواهید به عنوان یک کتابخانه در زمینه اطلاع‌رسانی کار کنید، یک ماهی کوچک در یک حوض بزرگ هستید؛ شکارچیان زیادی وجود دارند!

نقطه کانونی سوم دانش است. فکر می کنم که آینده کتابخانه ها به طور خاص [به سمت آن] جهت‌گیری پیدا کنند. یعنی کتابخانه تنها مربوط به داده و اطلاعات نیست، بلکه بیشتر در پیوند با دانش و نحوه ایجاد دانش و  به اشتراک گذاری دانش است. از این رو، کتابخانه‌ها پایگاه هایی هستند که مردم و رسانه ها و افراد دیگر در آن دیدار و تعامل کنند. این  تعامل از طریق مراودات مردم در فعالیت رسانه ای که در کتابخانه ها در دسترس خواهد بود است و کتابخانه ها واقعاً معنای آنها را نشان می دهند انجام می‌شود. البته این بدان معنا نیست که تعامل همیشه در یک محیط فیزیکی به نام کتابخانه اتفاق می افتد. [بلکه] بخش عمده ای از این تعامل می تواند مجازی باشد با این حال، هنوز کتابخانه های فیزیکی جایگاه مهمی دارند چون محلی هستند که مردم  می توانند گرد هم آیند، با یکدیگر ملاقات کنند، و به درک مشترک برسند. نتیجتاً به نظرم کتابخانه ها [در آینده] نقش بسیار مهمی ایفا کنند. البته نه نقش خیلی خیلی برجسته! نه نقشی که آشکارا همه را تجمیع کند، بلکه نوعی اثرگذاری مهم که موجب افزایش رواداری و صلح بین‌المللی می‌شود.

همکاران عزیز ایرانی، به یاد دارم  که این افتخار را داشتم که حدود ۱۵ سال پیش به کشور فوق‌العادۀ شما سفر کنم. متأسفم که امروز نمی‌توانم در کنار شما باشم اما از این فرصت استفاده می‌کنم و برای شما کنگره‌ای سودمند و پربار و فوق العاده را آرزو می‌کنم. متشکرم.»

یادآور می‌شود پیام‌های تصویری، در هشتاد و پنجمین اجلاس ایفلا (آتن, ۲۰۱۹) توسط همکاران اداره کل روابط بین‌الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و کمیته روابط بین‌الملل انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران تهیه شده است.

آخرین اخبار