درباره

جایزه ملی انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران جایزه‌ای است که به دانش‌پژوهان و متخصصان ایرانی حوزه علوم اطلاعات برای تولید یک اثر پژوهشی علمی و کاربردی یا تولید یک ابزار حرفه‌ای اعطا می‌شود. جوایز ملی انجمن در زمینه‌ها و گرایش‌های مختلف مرتبط با حوزه اعطا می‌شود و ممکن است هر سال یک یا چند جایزه ملی اعلام و برگزار شود. جوایز ملی انجمن، سالانه و با تصویب هیئت‌مدیره تعیین و اعلام می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر نگاه کنید به نظام‌نامه 

شورای سیاست‌گذاری

شورای سیاست‌گذاری جوایز ملی انجمن متشکل از ۷ نفر عضو اصلی هیئت‌مدیره انجمن است. رئیس انجمن ریاست شورای سیاست‌گذاری را به عهده دارد. شورای سیاست‌گذاری می‌تواند ۲ یا ۴ نفر از افراد صاحب‌نظر و متخصص را نیز متناسب با نوع جوایز با اکثریت آرا برای مدت یک‌سال به عضویت شورا درآورد.

 وظایف شورا عبارت‌اند از: انتخاب دبیر جوایز ملی، تعیین انواع جوایز، سیاست‌گذاری‌های مربوط، تصویب نظام‌نامه، شاخص‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط با آن، تصویب عضویت اعضای حقیقی کمیته علمی، پذیرش و تصویب حامیان مالی و نظارت بر حسن اجرای فرایندهای اعطای جوایز.

اعضای  شورای سیاست‌گذاری هفتمین دوره  جوایز ملی:‌

اعضای حقوقی

دکتر سعید رضایی شریف‌آبادی (رئیس انجمن)

دکتر سعیده اکبری داریان (دبیر جوایز)

دکتر مریم اسدی (مسئول کمیته آموزش)

دکتر رحمان معرفت (دبیر انجمن)

پریسا پاسیار (خزانه‌دار)

دکتر محبوبه قربانی (مسئول کمیته انتشارات)

دکتر حمیده جعفری پاورسی (مسئول کمیته بازاریابی)

اعضای حقیقی

دکتر فریبرز خسروی

دکتر محمد زره‌ساز

کمیته علمی

این کمیته متشکل از رئیس هیئت‌مدیره، مسئولان کمیته‌های پژوهش، آموزش، ارزیابی و بهبود مستمر و روابط عمومی به عنوان ۴ عضو حقوقی و ۳ نفر اعضای حقیقی به انتخاب شورای سیاست‌گذاری جوایز ملی است. ریاست این کمیته بر عهده رئیس شورای سیاست‌گذاری است و دبیر جوایز ملی مسئولیت هماهنگ کردن جلسه‌ها و جمع‌بندی نظرات کمیته علمی را برعهده دارد. وظایف این کمیته تعیین و روزآمدسازی شاخص‌های ارزیابی آثار، ویرایش نظام‌نامه و تدوین دستورالعمل‌ها و راهنماهای مرتبط با آن، ارزیابی اولیۀ آثار و انتخاب آثار برگزیده برای ارسال به مرحله دوم داوری، تعیین داور برای هر یک از آثار، نظارت بر اجرای فرایند اعطای جوایز، حل و فصل مسائل داوری، رسیدگی به شکایات و جمع‌بندی نظرهای داوران است.

اعضای حقوقی

دکتر سعید رضایی شریف‌آبادی (رئیس انجمن)

دکتر سعیده اکبری داریان (دبیر جوایز)

دکتر مریم اسدی (مسئول کمیته آموزش)

مریم انصاری (مسئول کمیته روابط عمومی)

فرامرز مسعودی (مسئول کمیته ارزیابی و بهبود مستمر)

اعضای حقیقی

دکتر فریبرز خسروی

دکتر رحمت الله فتاحی

دکتر محمد زره‌ساز

مشارکت و ارسال اثر

فرهیخته گرامی از انتخاب شما برای مشارکت در هفتمین دوره جوایز ملی انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران سپاسگزاریم.
چنانچه در سال‌های گذشته اثر خود را ارسال یا مشارکت کرده‌‌اید از پذیرش و بررسی مجدد معذوریم.
در صورت ارسال مجدد اثر یا رزومه مرتبط با جوایز ملی نوش‌آفرین انصاری و جعفر مهراد، شرکت شما در دوره‌های بعدی نیز امکان پذیر نخواهد بود.

کاربرگ‌های موافقت‌نامه

ارزیابی و داوری

معیارهای ارزیابی مرحله نخست

در این مرحله، انطباق اثر ارسالی با معیارهای کلی نظام‌نامه و شرایط جایزه‌ای که اثر برای دریافت آن نامزد شده است، توسط کمیته علمی بررسی و تعیین می‌شود. نامزدان پس از کسب اکثریت آرای اعضای کمیته علمی در این مرحله به مرحله نهایی وارد می شوند.

کاربرگ های ارزیابی مرحله نهایی

برای اجرای فرایند داوری، کاربرگ های داوری در اختیار داوران گذاشته می‌شود. هر اثر تا حد امکان به صورت ناشناخته بدون نام و مشخصات تهیه‌‎کننده برای سه داور متفاوت ارسال می‌شود. مجموع امتیازهای هر فرم از ۰ تا ۱۰۰ محاسبه می‌شود. چنانچه مجموع امتیازهای سه فرم داوری بیش از ۲۷۰ باشد، اثر واجد برگزیده شدن است. چنانچه چند اثر دارای مجموع امتیازهای بیش از ۲۷۰ باشند، اثر دارای بالاترین امتیاز به عنوان اثر برگزیده معرفی می‌شود. لازم به ذکر است درباره جوایز نوش‌آفرین انصاری و جعفر مهراد مرحله نهایی مصاحبه خواهد بود.